Julnötter 2003 del 2

Matti Svenn:
Jag har botaniserat i en slutspelsbok av GM Edmar Mednis som heter ”Questions and answers on practical endgame play” och funnit, precis som titeln antyder, mest partiliknande slutspelsställningar men också några studielika ställningar. Håll till godo med följande julnötter!

1. Vit drar och håller remi. Lösning
2. Vit drar och vinner. Lösning
3. Svart drar och vinner. Lösning
4. Vit drar och vinner. Lösning
5. Vit drar och vinner. Lösning

Lösningar

Lösning 1:
För att hålla ställningen måste vit ha tre nyckelställningar i åtanke.
1.Kd3 Kd6
Svart kan försöka i centrum eller på flankerna. T.ex 1. – Ke7 2. Kd4 Kf7 3. Ke3 Kg6 4. Kf2 Kf5 5. Kf3 Kg6 6. Kf2 Kh5 7. Kg3 Kg6 8. Kf2 Kg7 9. Kf3 Kf7 10. Ke3 Ke7 11. Kd4 Kd7 12. Kd3 ( Tillbaka till startpositionen!)
2. Kc4
Den första nyckelställningen är att vit alltid måste ha möjlighet att ta opposition efter att bondeställningen är klarlagd. Därför är 2. Kd4 fel och förlorar efter 2… f5 3. Ke3 (3. Kc4 e5 ) 3… Kc5 4. Kd3 Kd5 5. Ke3 Kc4 6. Kf3 Kd3
2… Kc6
Den andra nyckelställningen är att 2… e5 möts med 3. Kd3 med poängerna att: 3… exf4 (3… Kd5 4. fxe5 4… Kxe5 5. Ke3 Kf5 6. Kf3 är remi tack vare oppositionen.) 4. Ke4 är remi.
3. Kd4 Kb5
Efter 3. – f5 är 4. Ke5 helt fel eftersom svart efter 4. – Kd7 5. Kd4 5… Kd6 tar oppositionen och vinner efter 6. Kc4 e5 7. fxe5+ Kxe5 8. Kd3 Kf4! (Kungen framför bonden!} 9. Ke2 Kg3. Rätt är däremot 4. Kc4 som återtar oppostionen!
4. f5!
Den tredje nyckelställningen. Bara denna taktiska möjlighet räddar remin. Svart måste avancera med e-bonden eftersom 4. – exf5 5. Ke3 är remi.
4. – e5+ 5. Kd5 Kb6
5. – Kb4 är likvärdigt. Även om vits plan nu är tydlig kan svart inte göra något för att hjälpa e-bonden med kungen. Vit tjänar därför ett viktigt tempo.
6. Ke6 e4 7. Kxf6 e3 8. Kg7 e2 9. f6 e1=D 10. f7 remi
Tack vare att vit har löparbonde håller han partiet. Med b-d-e-och g-bonde hade vit förlorat. Med a-och h-bonde skulle det också varit remi i typställningen:
vit: Kf2,h4; svart: Kf7,g6,h6. I detta fall måste vit ta oppositionen direkt med 1. Kf3! Kf6 2. Kf4!

Lösning 4:
Vit behöver tjäna ett tempo, men som bekant klarar inte springaren ensam detta.

1. Kf7 Sh6+
1. – h6 är huvudvarianten.
2. Kf8 Sg8 3. Sg4 h6
Det snygga?! 3. – Sf6 möts med 4. Ne5! följt av matt på f7 och inte med 3. Sxf6 patt!
4. Kf7 Kh7 5. Se5 Kh8 6. Sc4 ! Kh7 7. Sd6
Man kan som bekant aldrig vinna tempo med bara springare. Vit måste således vinna tempot med kungsdrag. Först, måste svarts springare och kung däremot blockeras. Från e8 håller vits springare svarts springardrag till f6 och svarts kung hindras samtidigt från att gå till g7.
7. – Kh8 8. Se8 Kh7 9. Ke6! Kh8 10. Kd6! Kh7 11. Kd7! Kh8 12. Ke6!
Tringelmanövern…
12. – Kh7 13. Kf7
är fullbordad! Och tempot är vunnet!
13… Kh8 14. Sc7
Eller vägen över d6 går lika bra. 14. Sd6 Kh7 15. Sc4 Kh8 16. Se5 Kh7 17. Sg6
14. – Kh7 15. Ne6 Kh8 16. Nf8 Nf6 17. Kxf6 1-0

Lösning 5:
Vit drar och vinner är en studie av V. Shkrl, (1978). En liten pärla i sin enkelhet.

1. Se8! Sf5+
1. – Sxe8 2. Kf8 Sd6 3. Lg7 matt
2. Kf8 Sxh6 3. Sd6 Sg4 4. Sf7 matt


En till från boken