Annorlunda Julproblem 2002

Annorlunda Julproblem 2002

Nedanstående uppgifter är hämtade ur boken:
Ove Kinnmark-Leif Uppström ”Schack för nöjes skull”.

1. Studie/vit drar och vinner
2. Hjälpmatt i 1 drag och med en osynlig pjäs. I hjälpmatt börjar svart och hjälper vit sätta svart matt i föreskrivet antal drag.
Med en osynlig pjäs med, måste den som har den sätta in den när han är vid draget på ett korrekt sätt och på ett möjligt fält och därefter göra sitt drag.
I diagram 2 ska således svart sätta in en pjäs, sedan göra sitt drag så att vit kan sätta matt i 1 drag.
3. Matt i 5 drag.
4. Herbert Hultberg 1947 Matt i 2 drag.
5. H. Wittwer 1944 Matt i 2 drag.
6. Slagschack. Vit vinner. I slagschack gäller det att bli av med sina pjäser först då vinner man.
Kan man slå en bonde eller pjäs då måste man göra detta. Finns det flera möjligheter får man välja.
Kungen kan också slås.

1: Studie. Vit drar och vinner: Ado Kraemer 1929.
1. g7 Kc2
Om 1…c3 2.g8D c2 3.Dg6 Kc1 (3…Ka1 4.Dxc2) 4.Dg1#]
2.g8L!
Temat är att förvandla till rätt pjäs. Om 2. g8D b1 D 3. Dg6+ Kc3 4. Dxb1 patt.
2. – b1D 3.Lh7+ 1-0
Eller
1. g7 Ka2 2.g8T!
Om 2. g8D b1D 3. Da8+ Kb2 4. Db7+ Kc3 5. Dxb1 patt
2. – b1D 3.Ta8+ Kb2 4.Rb8+

2: Hjälpmatt i 1 drag Anthony Dickins 1967med en osynlig pjäs.

I hjälpmatt börjar svart och hjälper vit sätta svart matt i föreskrivet antal drag. Med en osynlig pjäs med måste den som har den sätta in den när han är vid draget på ett korrekt sätt och på ett möjligt fält och därefter göra sitt drag.
Lösningen ovan är att sätta in ett svart torn på a8. Därefter göra 1. – 0-0-0 2. Da8 matt.

3: Matt i fem drag
(upphovsman okänd, en del påstår att det är Stamma. Stämmer det är det ett 230 år gammalt problem)
1.h3 Lg5 2.Ke3 Lxf4+ 3.Kxf4 g5+ 4.Kf5 g4 5.hxg4 matt.

4: Herbert Hultberg 1947. Matt i 2 drag.
1.Tg1 hxg1D
eller 1…h1D 2.Rxh1#; 1…Tb8 2.Dxg7#
2.Dh5 matt

5. H. Wittwer 1944. Matti två drag.
1.De7 Se4
Eller 1. – Sf1 2.e4#; 1…Sdf3 2.e4#; 1…Txh5 2.Se3#
2.Dxf7 matt

6. Vit vinner i slagschack. Hans Klüver/Karl Faber 1947.
I slagschack gäller det att bli av med sina pjäser först då vinner man. Kan man slå en bonde eller pjäs då måste man göra detta. Finns det flera möjligheter får man välja. Kungen kan också slås. Vit vinner med:
1.Ke4
1.Kf4 Da6
1. – Dd8 2.Kd4